Information om cerklage

Tänkte dela med mig av informationen jag fått från min läkare i Jönköping om cerklage och hur deras rutiner ser ut. Texten nedan är tagen ur en läkartidning så språket är väldigt formellt men ni kanske förstår i alla fall :) (Cervix = livmodertapp, Cervixinsuffience = Försvagad livmodertapp, Abdominellt = sätts via magen, profylaktiskt = förebyggande)

”Cerklage är en sutur kring cervix (sätts vaginalt eller abdominellt), och behandlingen används vid cervixinsufficiens (cervix öppnar sig utan värkar). Cerklage kan anläggas akut vid cervixpåverkan under graviditet eller profylaktiskt hos kvinnor som tidigare haft ett sent missfall eller förtidsbörd på grund av av cervixinsufficiens . Evidensen är otillräcklig för att cerklage hos kvinnor med förkortad cervix (<15–25 mm) och utan anamnes på tidigare prematur födsel skulle minska risken för förtidsbörd. Det saknas också evidens för värdet av cerklage hos kvinnor med tidigare förtidsbörd men utan aktuell cervixpåverkan, medan det finns måttlig evidens hos dessa kvinnor vid förkortad cervix. Evidens saknas för cerklage vid flerbörd. Risker med cerklage är bla infektion, blödning, sammandragningar, vilka alla i sig kan leda till missfall/förtidsbörd . ”

”Här i Jönköping sätter vi cerklage vaginalt då kvinnan är i grav v 15. Hon får NSAID-preparat (vanligen Diklofenak) som förebyggande mot sammandragningar i samband med ingreppet. Hon får stanna över natt och om hon ej har sammandragningar eller andra besvär, får hon gå hem med information att ta det lugnt ca 1-2 veckor. Därefter är det uppföljning individuellt beroende på orsaken till att cerklaget sattes. Det är också viktigt att hon söker vid tecken på infektion, blödning eller sammandragningar.”

Jag har mycket mer förståelse för läkarnas olika svar angående cerklage för det måste vara enormt svårt att veta vem som verkligen behöver cerklage, vem som det räcker med vila för, vem som inte bör ha det på grund av för mycket sammandragningar och kroppen helt enkelt vill starta förlossningen för tidigt. Det är svårt att veta från början. Sen så är det ändå en operation att sätta cerklaget så det bör inte tas allt för lättvindligt heller. Det finns risker med att sövas eller som i vissa fall, sätta ryggmärgsbedövning. Sen när cerklaget är satt så finns det risker med infektioner, blödningar och sammandragningar som nämndes i texten. Om jag förstått det rätt så har man högre infektionsrisk då cerklaget är ett främmande föremål som kroppen inte vill ha där. Sen så retar cerklaget tappen vilket kan resultera i ökade sammandragningar. 

Jag är inte ute efter att skrämma någon bara få kvinnor medvetna om riskerna och att man inte ska ta det lättvindligt och kanske skapa mer förståelse för läkarnas osäkerhet kring cerklage. Läkarna vet tyvärr inte allt i förväg, om cerklage är rätt för denna kvinna och hur hennes kropp kommer reagera. 

När cerklaget är satt så har läkarna en tendens att ge väldigt olika råd. Den gemensamma nämnaren är oftast inget bad, sex, lyfta tungt och vila mycket. För mig var det mest förvirrande hur mycket jag skulle vila. Deras definitioner var väldigt olika men jag tog ingen av deras råd utan vilade mer än vad de sagt. Jag tror att det bästa rådet man kan ge är att lyssna på sin egen kropp och är man orolig, vifta inte bort det!! Det är bättre att fråga 10 gånger för mycket och besöka akuten en extra gång (vilket jag gjorde mååånga gånger och tappen var oförändrad) om det får dig att känna dig/er lugnare. 

Det blev lite hastigt skrivet detta så det kanske är lite rörigt men hör gärna av er om ni har några frågor så ska jag se om jag kan vara till någon hjälp :)

Lämna en kommentar